20200416 100133

Ervaart u (extra) spanningsklachten tijdens de corona crisis?

 

We leven in een bizar Corona tijdperk, waarmee iedereen in meer of mindere mate wordt geconfronteerd met de gevolgen van de opgelegde maatregelen. De controle die we op ons leven meenden te hebben, hebben we niet meer.

Dat betekent dat we ook onze grenzen gaan voelen, zeker nu de maatregelen alweer een paar weken gelden.

Misschien had u eerst nog een gevoel van: schouders eronder, dit gaan we doen, maar nu komt het besef dat er een nieuwe “normaal” moet ontstaan, die, naar het nu lijkt, een lange periode gaat duren.

Als iemand dingen niet meer kan doen zoals hij/zij gewend is, kan dat stress  geven.

Nu is het helemaal niet erg om een korte periode van stress te ervaren. Integendeel: stress hebben we zelfs nodig om goed te kunnen presteren. Echter stress moet je ook weer los kunnen laten. En daar zit nu net de moeilijkheid, want langdurige stress kan klachten veroorzaken door een verhoogde cortisol-spiegel (stresshormoon) in het bloed:

De klachten hiervan zijn:  hoofdpijn, rug-en nekklachten, hartkloppingen, vermoeidheid, kort lontje en/of depressieve gevoelens

Wat is het beste om te doen om stress te verminderen:

  1. Praat erover met mensen uit je naaste kring: familie, vrienden
  2. Zorg dat je binnen alle hectiek van je thuissituatie ook tijd voor jezelf  hebt
  3. Beweeg: wandel of fiets, doe oefeningen thuis (zie de online  mogelijkheden van de praktijk)
  4. Mindfulness oefeningen: kun je er zelf niet toe komen of weet je niet hoe je deze oefeningen moet uitvoeren, neem dan contact op met de praktijk voor een videoconsult. We spreken je klachten door en kijken of mindfulness oefeningen geschikt voor jou zijn.

Mindfulness oefeningen hebben als  doel :

 -het toelaten van je gevoel, dus wat stress doet met jou

– het verlaagt de eerder genoemde cortisolspiegel in je bloed, zodat je systeem ontspant en jij zelf ook ontspanning  voelt.

 

Tot slot: pas goed op jezelf en vraag op tijd om raad!

Zoeken